Kuba – Trinidad: (Ne)hľadané múzeum cigár

14 jan

Priemerná doba čítania: 10 minits. Enjoy Trinidad!

Dlho sme sa v hoteli nezdržali – na druhý deň sa vydávame na exkurziu do troch miest – Trinidad, Cienfuegos, Santa Clara. 700 km za deň, fu, a to prejdeme len stred a z časti východ ostrova. Vravím – musím sa sem vrátiť! Bol to fakultatívny výlet, aj keď tomuto som sa – ako bývala delegátka, sprievodkyňa – vždy bránila. Ale povedala som si, ak budeme mať dobrého sprievodcu Kubánca – práve on nám môže povedať čo najviac zaujímavých informácií. Viac ako bedekre na kolenách od amerických autorov.  Volá sa Roland,  pravý Kubánec – všade sme čakali my na neho:)

TRINIDAD

Krásne, pôvodné mesto v koloniálnom štýle zapísané v zozname Unesco. Farebné domy a otravní Kubánci, alebo skôr kubánske ženy.  Na každom kroku, s kvetmi (nevezmite si ani jeden, lebo potom si už len ony vezmú od vás – peniaze), ponúkajú „najúžasnejšie“ korálkové náhrdelníky a ďalšie korálkové náhrdelníky. Idú za človekom až kým nie je naozaj rázne nepríjemný. A potom aj tí Kubánci, ktorí akože nič, sedia si s kohútom na hlave a s cigarou v ústach, ale jedno blisnutie foťákom a už dvíhajú ruku  pre peso. Dali sme si obed v kubánskej taverne so živou hudbou a pivkom Bucanero a ako dezert nechýbala guajaba.

Asi nám nikto neuverí, že tohto istého uja v Trinidade sme našli v Havane v obchodíku s pohľadnicami – na pohľadnici! A som si skoro istá, že bol ešte aj rovnako oblečený!

Podobá sa to na popoludňajšiu siestu s kohútom na hlave… taká klasika, nie? No ak si spravíte fotku, aj ten kohút Vás bude naháňať pre 5 pesos!

TEjST: Guava alebo qujaba je tropický ovocný strom z Ameriky a rovnako sa volajú jeho plody. Najprv som si myslela (a aj presviedčala), že sú to figy. Majú podobnú chuť. Guava sa je aj so šupkou (veľa vitamínu C a vlákniny) ako dezert, ovocie, alebo aj so syrom. Mňam!

  

FootPrint: A na Trinidad máme teda zážitok. Prvý cigarový! To je tiež, keď sa musíte ísť zamotať do všetkých uličiek…  Pozeráme si malé obchodíky s obrazmi, trhy s háčkovaným oblečkom a klobúkmi a môj drahý mi vraví – poďme pozrieť múzeum cigár… Múzeum cigár? A ja neviem kde (a či) niečo také v Trinidade je… Múzeum cigár je v každom meste na Kube, no nie?  Tak sa pýtame prvého pánka v skoro bielom špinavom tričku.  „Museo de cigarrillos, museo…“ „Casa de cigarrillos? Si, si…“ a už len na nás mávne, nech ideme za ním. Tak teda, tú „casa de cigarrillos“ pozrieme, no. Jedna ulička, druhá, tretia. Stánky s háčkovinkami sa stratili. Stojíme pred starým domom, ide hore schodmi a kýva na nás.

Ja nejdem, ja som bojko a tie dvere bytu ako múzeum určite nevyzerajú! No T. mi vraví, „poď poď – no čo sa ti tu môže už len tak stať, tu je to bezpečné… Kubánci sa boja ísť do basy.“  A tak sme zrazu v tmavej „spálni“, zatvorené okná, len ten Kubánec v bielom tričku a ešte jeden Kubánec, pre zmenu len v rozopnutej košeli, prepočítava peniaze. V rohu obraz Che Guevarru a Fidela. Biele tričko odkryje plachtu z postele a tam výstavka „určite nekradnutých“ cigár – od Romeo a Julliet po Cohiby tenké, hrubé… No výborne, určite odtiaľto v pokoji odídeme. Ja sa snažím  po španielsky zisťovať všetko možné, aby som vyzerala priateľsky a reč nestála a pohoda, kľud. T. mi v tom naozaj pomáha – obzerá sa po izbe a vidím, že jediné na čo myslí je ako toto všetko odfotiť. Ja sa pýtam, či môžeme kúpiť aj po kuse a prajem si nech T. nebleskne foťákom – lebo odtiaľto poletíme.

Nakoniec sme sa rozlúčili, s tým, že ak tak, vrátime sa po tie Cohiby, ale že porozmýšľame, ďakujeme, ďakujeme  a vrátime sa a gracias, gracias. Hrdina T., ktorý  len obzeral  a raz privoňal k cigare a mňa nechal v kŕči „expertku“ vyjednávať, mi iba WAAAU ukazuje dve „vydarené“ fotky tovaru na posteli. Klasika – iní pozerajú múzeá a my debatujeme s dílerom v temnom dome. Zážitok teda, ale ja som sa vtedy najbezpečnejšie necítila. No fotky máme:)

Potom už žiadne experimenty – len palác a múzeum, tentokrát skutočné a potvrdené bedekrom.

HistorickéMust:  Zo strechy Palacio Cantero je krásny výhľad na celé najstaršie mesto Kuby. V paláci sa nachádza múzeum Historico s históriou mesta. Kto sa však bojí výšok, cestu starým schodiskom (kde najprv musia všetci počkať kým jeden zíde, lebo dvaja sa nezmestia) nezávidím. No z vrchu vidíte krásne hlavné námestíčko Plaza Mayor s Kostolom Svätej Trojice (Iglesias de la Santisima Trinidad), Trinidad znamená trojica. Blízko je Kostol sv. Františka (San Francisco), a práve jeho veža so starou zvonicou je hlavným symbolom Trinidadu.

GoodToKnow: Trinidad založil v roku 1514 Diego Velázquez. Bolo to mesto cukrovej trstiny, ale  aj  otrokov, ktorí na plantážach pracovali. Vďaka ním si mohli potom Kubánci dovoliť postaviť také krásne honosné domy.

Hohohooo a ešte niečo sme stihli – to som mala predslov už v autobuse, že bez toho neodídem – a skoro som neodišla, lebo naša party “aby reč nestála“ v dome s bielym Tričkom nás zdržala, ale Canchanchara bola!

TEjST: Typický miešaný nápoj Trinidadu. Canchanchara je z medu, citrónovej limonády a rumu samozrejme. Silno osviežujúce! My sme si ju dali v malom baríku s obrovskou záhradou, kde barman na nás hneď po príchode Canchancharu vytiahol. A keď nám drink robil, stihol nám porozprávať, že pozná Prahu, aj Slovensko do toho trochu zamotal a človek by nebol povedal, ale ujo barman bol celkom svetobežník – teda aspoň čo sa týka (post)komunistických krajín. Drink bol skvelý, ale museli sme ho doslova exnúť, autobus odchádzal (nakoniec sme ešte čakali na Rolanda, nášho sprievodcu). Meno baríku neviem, ale tento drink si dáte určite v bare Canchanchara a bol by to čert, keby to tam nemali. A bez cigár šťastne odchádzame smer Cienfuegos a Santa Clara!

Trhy v Trinidade v hesle “biela výšivka”. Zaručene všetko lacno a zaručene všetko rovnaké:)

Ticho pred “turistickou” búrkou… Trinidadské ulice očakávajú príliv euríčiek od pamiatkochtivých nás

“Viva Fidel” na komíne zo strechy Palacio Cantero

Siesta v chládku aj pre starých veteránov

Len sa u nás posaď, odfoť. Títo ujovia asi naozaj len oddychovali, pretože žiadne “drobné” nepýtali. No prečo pri nich vyzerám 2x väčšia ako oni dvaja dokopy? Živiny z toho domáceho červeného v dvojlitrovke asi nemajú…

Druhá fotka z 2-dielnej série fotiek z domu “Bieleho” trička

P.S. A viete čo, tie korálkové náhrdelníky som mala nakoniec kúpiť. Tri za cenu jedného. Trinidadské ženy v porovnaní s havanskými vedia robiť dobré obchody! 

A čítaj ďalej o Kube – Cienfuegos + Santa Clara  ala 100 ohňov (klik)


Pridaj komentár

