Južná Afrika: To najlepšie z kulinárskych prekvapení na tanieri

6 máj

… alebo čo musíte oTEJSTovať na cestách Juhoafrickou republikou. A čo chutilo/nechutilo najviac mne.

BILTONG

Vyhlásenie „Toto je oddnes moje najobľúbenejšie jedlo:)“ si vyslúžil biltong od T. Sú to na tenko nakrájené kúsky sušeného mäsa (od hovädzieho až po mäso z antilopy či pštrosa). Mäso sa suší v špeciálnom drevenom biltongeri, na ktorého výrobe podľa mňa T. cez víkendy tajne pracuje. Biltongom (vraj najlepším v Afrike) nás nabalil Stephan pred rannou cestou do Kruger parku. Z holandského slova BIL – mäso, TONG – jazyk.

BRAAI

Africká barbecue. Grilovačka ako sa patrí. Veľa jedla, veľa pitia, veľa ľudí. Griluje sa mäso, najmä steaky a klobásky, krevety a chleby plnené syrom a paradajkami. Hovorí sa, že pri tejto tradičnej “spoločenskej udalosti“ je nepísané pravidlo – ženy pripravujú šalát a občerstvenie v kuchyni a chlapi sa chopia grilu. Za prvé 4 dni sme zažili 4 Braai. A veľa veľa mäsa!

RUSKS

Rusks alebo “biskoty“ ku káve nemôžu chýbať. Sú to tvrdé keksíky, ktoré sa namáčajú do horúcej kávy. Výborné. Ochutnali sme veľa druhov (moja každoranná africká závislosť). Z komerčných boli najlepšie z obchodíku Melissa – tie som si kúpila aj domov do zásoby. A z tých nekomerčných, vyhrali biskoty Janovej maminy, ktoré som mala na premiérových afrických raňajkách. Kto má záujem o recept, píšte – ráno bez biskotov si neviem predstaviť už ani v Prahe.

USTRICE

Mesto Knysna na Garden Route je synonymom pre ustrice. Kto bol v tomto meste a neochutnal ustrice, akoby tu ani nebol. Dožičiť si ich môžete na 10-dňovom „ustrickom“ festivale v júli. A konečne som si ich dala tak ako sa majú – s citrónom, čiernym korením a tabascom. A šampanským samozrejme. 

PAP

Asi najtypickejšie jedlo pre černošských obyvateľov (veľmi lacné a sýte). Pap je kukuričná kaša, ktorá sa je najčastejšie ku kuraťu, alebo s s omáčkami. Na raňajky sa je na sladko – s maslom a cukrom. Viac mi však chutil pap na slano – v Johannesburgu pri braai s omáčkou Chakalaka podľa domáceho extra pikantného receptu!

STEAK Z ANTILOPY a PŠTROSA

Kudu je divoká antilopa a najmä biltong z Kudu sa stretol s veľkým ohlasom. A čo dodať k steaku zo pštrosa… Len toľko, že mi ho na moje “prosíkanie“ pripravil náš couchsurfer Kyle v Kapskom meste. Mimochodom, šéfkuchár v skvelej rodinnej reštaurácii Fraiche Ayres. Kyle momentálne vydáva knihu receptov, z ktorej som vyskúšala jeho recept na domáci cheesecake:) A mimochodom, pštrosie mäso je zdravé a takmer bez cholesterolu.

MELKTERT

Mliečna torta. Extra sladká vďaka plnke z mlieka a veľa cukru, vajec a múky. Najčastejšie sa podáva s pudingom, nech je ešte sladšia. Zásluhy jej vzniku si pripisujú Holanďania, aj v surovinách aj v názve – mliečna torta – Milk Tart.  A je to moja ďalšia kulinárska výzva – recept mám pripravený a po biskotoch je na rade. Čakajte foto! 

BUNNY CHOW

Ak skúsiť Bunny Chow, tak jedine v Durbane. Práve v oblasti KwaZulu-Natal zostali pôvodní indickí obyvatelia, pre ktorých je kari v bochníku typické. Ja som ho v Durbane nestihla, no pokoj som s tým nedala. Poslednú večeru v Kapskom meste sme dali v Eastern Food Bazaar (www.easternfoodbazaar.co.za). Pre Kapské mesto je typické Malajské kari, no našla som aj bunnyho. Chlieb pomaly väčší ako ja, plnený kuracím curry! A posledné na zozname ToTaste som mohla odškrtnúť:) 

SAMOSAS

Tieto indické taštičky plnené zeleninovou alebo mäsovou plnkou sme si sami spravili. Cooking Safari v Kapskom meste v dome u Jazmíny bolo skvelé! Okrem samosas sme varili malajské kari, chapati – indické placky a ako dezert Koeksisters – (extra) sladké šišky. Zaujímavý bol nápoj, ktorý sme pili na začiatku – je to mlieko so semienkami a ružovou vodou. Pijú ho moslimovia počas Ramadánu, každé ráno. Zasýti vďaka semienkam a tak ľahšie vydržia bez jedla.

Čím to zapiť?

AMARULA

Amarula likér je mix kávy, vanilky, rumu a plodov stromu Marula. Tento strom je tiež známy ako sloní strom, pretože týmito nekvasenými plodmi sa radi opíjajú slony (a okrem nich i paviáni a opice). Vyrába sa z nich aj iný africký alkohol – mampoer – domácky robená silná ovocná brandy.

PINOTAGE

Táto odroda vína bola vyšľachtená v Južnej Afrike z Pinot Noir a Hermitage. A tak vzniklo toto červené vínko na ktoré sú takí pyšní. Jeden deň na ochutnávky vín si musíte vyhradiť. Oblasť Stellenbosch okrem toho, že je krásne zelená, je aj plná viníc (viac ako 200), kde môžete degustovať vína zadarmo. Najstaršou oblasťou bližšie ku Kapskému mestu je Groat Constantia. Stihli sme obehnúť obe. A Pinotage sme si aj odniesli.

SPARLETTA – CREME SODA

Pre mňa neidentifikovateľná chuť. Názor od T., ktorý jej tam podľa mňa vypil hektolitre, pretože bola po biltongu jeho druhým novým naj:) :„Mix vanilkovej coly, zázvorového tonicu a lízatka Chupa Chups.“ Creme Sodu volajú tiež zelená ambulancia, pretože vraj pomáha na opicu. A preto ju často vidíte v rukách študentov hneď zrána.

ROOIBOS

Pijem ho často aj doma, ale v Afrike chutí naozaj nejako lepšie:) Je zdravý, obsahuje minerálne látky, meď, železo, vápnik a žiadny kofeín.  Pijú a liečia ním snáď všetko. A hlavne je výborný. Rooibos sa v Južnej Afrike pije s mliekom a vďaka jeho červenej farbe sa často volá červený čaj (v preklade Rooibos znamená červený krík).

Komu bolo málo tanierov, pozri ďalšie fotky. A kto by sa chcel aj naučiť čo to africké ukuchtiť, sledujte kalendár kurzov školy varenia Chefparade. Kurz africkej kuchyne s Papisom sa čoskoro bude opakovať!

Fjumór fotiek delikatesných:

Domáce celozrnné Rusks z Johannesburgu

Domáce Rusks z Prahy:)

Spln vo Victoria´s Bay s Pinotage vínkom

Obchodík Melissa v Stellenboschi pre všetkých fajnšmekrov! http://www.melissas.co.za/

Vychutnať si Pinotage vínko alá backpacker štýl?

Raňajky v Storm´s River na Garden Route. Toasty s amurulovým džemom a Mealie Pap – pap na sladko s maslom a mliekom

Po večernej Braai u Andrewa v Port Elizabeth. Boerewors (sušené klobásky) z pštrosa a domáce nakladané olivy

A s potešením oznamujem, že som práve našla shopík Cape Corner zameraný iba na juhoafrické špeciality, ktorý pár spomínaných chuťoviek má. Čakám môj košík s objednávkou – Biltong, Rusks a Savana Dry (uuu, tú som nespomínala – skvelý osviežujúci Cider). Kto má chuť, pozrieť tu!

Pridaj komentár

